Talgrafin jokavuotinen asiakastyytyväisyyskysely osoittaa jälleen, että asiakkaamme kokevat meidät helposti lähestyttävänä, luotettavana ja asiantuntevana kumppanina, jonka ohjelmistot ja palvelut kehittyvät jatkuvasti asiakkaiden tarpeita kuunnellen.

Anonyymin kyselyn tavoitteena on kartoittaa Talgraf Oy:n Accuna BI-ohjelmiston käyttäjien ajatuksia ohjelmistosta, yhteistyöstä ja sen sujuvuudesta.  Saimme kyselyyn jälleen runsaasti vastauksia eri toimialoilta ja rooleista asiantuntijoista talousjohtajiin, tilitoimistoista kunnallishallintoon ja koulutussektoriin. Kiitämme lämpimästi jokaista vastaajaa arvokkaasta palautteesta!

NPS-suositteluindeksi kertoo erinomaisesta asiakastyytyväisyydestä

NPS-luku kuvaa, kuinka todennäköisesti asiakkaamme suosittelisivat meitä muille. NPS eli Net Promoter Score lasketaan vastauksista kysymykseen ”Kuinka todennäköisesti suosittelisit Talgrafia ystävällesi tai työtoverillesi?”, jossa vastausvaihtoehdot ovat asteikolla 0–10.

Vuoden 2025 asiakastyytyväisyyskyselyssä Talgrafin NPS-lukema nousi viime vuoden arvosta 52, arvoon 58 vastausten keskiarvolla 8,6. Olemme erityisen ilahtuneita kyselyn tuloksista, sillä arvo 58 on kansainvälisestikin tarkasteltuna erinomainen.

Vertailun vuoksi: kansainvälisten mittausten mukaan ohjelmisto- ja SaaS-yrityksillä keskimääräinen NPS on 41. 50 pisteen NPS-arvoa pidetään yleisesti loistavana saavutuksena, joten tuloksemme osoittaa erinomaista asiakastyytyväisyyttä ja erottuvaa laatua alallamme. Olemme ylpeitä, että emme ole ainoastaan pysyneet oikealla tiellä, vaan jatkuvasti kehittäneet toimintaamme ja ohjelmistoamme entistä asiakaslähtöisempään suuntaan.

Talgraf koetaan luotettavaksi kumppaniksi alalla

Asiakastyytyväisyyskyselyn avoimista vastauksista nousee vahvasti esiin se, että Talgraf koetaan ennen kaikkea luotettavana, eteenpäin katsovana ja asiantuntevana kumppanina, jonka kanssa yhteistyö on mutkatonta.

Luottamukseen vaikuttavina tekijöinä luetellaan muun muassa Talgrafin kotimaisuus, pitkä historia ja vahva asema markkinoilla. Lisäksi toistuvasti esiin nousivat asiakaslähtöisyys ja -keskeisyys, palvelualttius ja nopea reagointi, jotka vahvistavat kuvaa Talgrafista yrityksenä, joka kuuntelee asiakkaitaan ja toimii heidän tarpeidensa mukaan.

Asiakkaiden mukaan Talgraf on ketterä, kehityshaluinen ja nykyaikainen toimija, joka osaa uudistua pysyen ajan hermolla. Moni kuvailee Talgrafia mukavaksi, helposti lähestyttäväksi ja hyväksi yhteistyökumppaniksi, jonka henkilöstö on osaavaa ja ystävällistä. Myös yrityksen sopiva koko ja asiakkaille välittyvä inhimillinen yrityskulttuuri mainitaan arvoina, jotka tekevät yhteistyöstä luontevaa ja luottamuksellista.

Yleisesti ottaen asiakkaat kokevat, että Talgraf tarjoaa erinomaisella palvelulla laadukkaita ja monipuolisia ammattilaisten ratkaisuja, joiden avulla talouden seuranta, suunnittelu ja päätöksenteko helpottuvat merkittävästi.

Asiakkaan tukena ja rinnalla – asiakastuen ja -hoidon kulmakivet

Talgrafin asiakkuudenhoidon ja asiakastuen malli rakentuu vahvalle asiantuntijuudelle, henkilökohtaiselle palvelulle sekä kehittyvälle yhteisöllisyydelle. Asiakkaiden antama palaute ja oma kehitystyömme kertovat selvästi, että tuottamamme asiakaspalvelu koetaan ystävälliseksi, helposti lähestyttäväksi, asiantuntevaksi ja tarpeita vastaavaksi.

Asiakastukemme on vuodesta toiseen saanut poikkeuksellisen hyvää palautetta – niin myös tänä vuonna. Asiakastuessa työskentelevien asiantuntijoiden henkilökohtainen, ystävällinen ja ratkaisukeskeinen ote saa osakseen valtavasti arvostusta.

Asiakastuki on saanut paljon kiitosta nopeudestaan, ystävällisyydestään ja siitä, että avun saa aina ihmiseltä ihmiselle. Moni asiakas kuvaa puhelintukea harvinaisen hyvänä ja toivoo sen säilyvän juuri sellaisena kuin se on nyt. Tukemme tarjoaa vastauksia niin teknisiin seikkoihin kuin käyttöön ja sopimuksiin liittyviin kysymyksiin, ja sen merkitys erityisesti kiireisessä työarjessa on ollut monelle korvaamaton. Tarpeen mukaan toimintaa saa myös tehostettua erilaisten käyttäjäkoulutusten, raporttikehitysten ja tiedolla johtamisen ja ennustamisen räätälöintien avulla.

Tukea täydentää vuonna 2024 käyttöön otettu Accunan tukiportaali, joka tarjoaa asiakkaille mahdollisuuden löytää apua omaan tahtiin ajasta riippumatta. Portaaliin on koottu muun muassa artikkeleita, ohjevideoita ja usein kysyttyjä kysymyksiä, sekä sen kautta on mahdollisuus jättää tukipyyntöjä tai keskustella muiden käyttäjien kanssa. Tukiportaalin sisällön kehittämiseen keskitymme jatkuvasti, jotta siitä kasvaa mahdollisimman tehokas ja asiakkaidemme tarpeita vastaava kanava. Tukiportaali nähdään myös tärkeänä osana yhteisöllisyyden ja vertaistuen kehittämistä. Se on asiakaslähtöinen kehityskanava, jossa asiakkaiden toiveita ja ideoita kuullaan ja yhdessä kehitetään.

Huolellisesti toteutettu käyttöönotto koulutuksineen, säännölliset asiakkuudenhoitopuhelut ja helppo saavutettavuus muodostavat asiakkuudenhoidon selkärangan. Asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä nykyiseen yhteydenpidon rytmiin, mutta yhä useampi toivoo aktiivisempaa vuoropuhelua vuoden mittaan – erityisesti mahdollisuutta keskustella kehitystarpeista, uusista ominaisuuksista ja niiden käyttöönotosta.

Kyselyssä toistui toive vähintään vuosittaisista Teams-palavereista, joissa voitaisiin yhdessä tarkistaa ohjelman käyttö, keskustella onnistumisista ja kehityskohteista sekä varmistaa, että asiakas hyödyntää ohjelmistoa mahdollisimman täysimääräisesti. Muutama toivoi myös tarkempaa asiakaskohtaista roadmap-katsausta sekä tilannekartoituksia, joiden avulla voitaisiin ennakoida asiakkaan tarpeita.

Olemme reagoineet palautteeseen ja parhaillaan kehitämme uusia asiakkuudenhoidon malleja, jotka tuovat lisää jäsenneltyä tukea, säännöllisempää yhteydenpitoa sekä entistä paremmin tuotteistettuja lisäpalveluita uusien toimintojen käyttöönottoon. Kehitystyön keskiössä on myös erityisesti käyttäjämuutoksiin reagoiminen nopeasti ja tehokkaasti. Pyrimme olemaan mahdollisimman hyvin ajan tasalla mahdollisista käyttäjämuutoksista, mutta kannustamme asiakkaitamme olemaan meihin yhteydessä aina etenkin pääkäyttäjän vaihtuessa, jotta voimme tarjota uuden käyttäjän tarpeisiin sopivan perehdytyksen.

Lisäksi suosittu Koulutuslisenssimme tarjoaa matalan kynnyksen mahdollisuuden osallistua säännöllisiin käyttö- ja asiantuntijakoulutuksiin, joita asiakkaat arvostavat erityisesti sisällön ajankohtaisuuden ja sovellettavuuden vuoksi. Webinaarit, ja mahdollisuus katsoa myös tallenteita, ovat kätevä tapa ylläpitää osaamista, saada uusia vinkkejä ja kerrata vanhaa. Webinaarit nähdään myös tärkeänä tukena uusien käyttäjien perehtyessä ohjelmaan.

Palautteen perusteella on selvää, että onnellisen asiakaskokemuksen ytimessä on ihmisläheisyys, asiakaskohtaisten tarpeiden huomioiminen, luotettavuus ja asiantunteva tuki. Tulevaisuuden kehitystyömme keskittyy kuuntelemaan asiakasta vielä tarkemmin, tarjoamaan ennakoivampaa palvelua ja kehittämisen sparrausta sekä syventämään kumppanuuksia. Accunan tukiportaali, suunnitteilla olevat uudet asiakkuudenhoitomallit sekä koulutustarjonnan kehitys ovat kaikki askelia tähän suuntaan.

Asiakkaiden tarpeisiin perustuvaa ohjelmistokehitystä

Accuna-ohjelmiston jatkuva kehitys sai suurta kiitosta ja asiakkaat ovat pääosin hyvin tyytyväisiä ohjelmaan. Asiakaspalautteet osoittavat jälleen, että Accuna koetaan luotettavaksi ja monipuoliseksi työkaluksi, jonka jatkuva kehitys vastaa hyvin asiakkaiden arjen tarpeisiin – ja uusia ominaisuuksia otetaankin innolla käyttöön. On ilo huomata, että panostuksemme asiakasymmärrykseen ja tuotekehitykseen sekä siellä tehtäviin ponnisteluihin näkyy mahtavan positiivisesti mittaustuloksissa.

Tämänkin vuoden asiakastyytyväisyyskyselyssä toiveet kohdistuivat yleisen käytettävyyden lisäksi monipuolisesti eri moduuleihin – niin raportoinnin, budjetoinnin, kassavirtaennustamisen kuin konserniraportoinnin ominaisuuksiin. Hyvin laaja ja moninainen käyttäjäkunta eri toimialoilta, kokoluokista ja yhtiömuodoista tuovat esiin monenlaisia tarkempia tarpeita, jotka ohjaavat Accunan kehittämistä toisaalta kohdennetumpaan mutta samalla myös laajemmin hyödynnettävään suuntaan. Olemme analysoineet saadut palautteet tarkasti ja otamme jokaisen kommentin vakavasti yhdistäen ne tuotekehityksemme suunnitelmiin.

Viime vuoden aikana toteutimme jo merkittäviä parannuksia budjetoinnin käytettävyyteen, nopeuteen ja toiminnallisuuksiin, joiden edelleen kehitystä olemme jatkaneet helpottamaan tulevan budjetointikauden rypistystä. Myös konsernin toimintoihin on tehty isoja parannuksia ja optimointeja, jotka helpottavat etenkin suurten datamäärien käsittelyä ja ylläpitoa. Tänäkin vuonna olemme jatkaneet määrätietoista kehitystyötä laajentamalla integraatioita ja lisäämällä uusia datalähteitä, jotka tukevat kirjanpidon tietosisältöjä. Lisäksi julkaisimme ison päivityksen Accunan selain- ja mobiiliversioon parantamaan käytettävyyttä ja mahdollisuuksia. Olemme solmineet myös uusia tärkeitä kumppanuuksia, jotka monipuolistavat asiakkaidemme mahdollisuuksia Accunan hyödyntämisessä.

Lue tarkemmin Accunan tuotekehityksen ajankohtaisista asioista: Tuotepäällikön uutiset 06/2025.

Käyttäjien toiveesta olemme panostaneet lisäksi ohjeistusten ja tukimateriaalien kehittämiseen. Accunan tukiportaaliin on lisätty runsaasti videoita ja artikkeleita tukemaan esimerkiksi alkavaa budjetointikautta. Tuotekehityksen ajankohtaisia asioita käsittelemme erikseen muun muassa Tuotepäällikön uutiset -artikkeleissa, Tuotekehityksen kuulumiset -webinaareissa sekä Uudet ominaisuudet – konsultin läpikäynti -webinaareissa. Myös koulutuslisenssin haltijat voivat ylläpitää osaamistaan kuukausittaisissa Accuna-webinaareissa, joita on mahdollista myös katsoa jälkeenpäin tallenteina. Accunan uudet päivitykset ja historia ovat asiakkaille nähtävissä aina myös Accunassa Ohje – Uudet ominaisuudet -osiossa.

Asiakaslähtöisen kehityksen yhtenä kulmakivenä toimii lisäksi Accunan Tuotekehitysyhteisö, jossa asiakkaidemme näkemykset pääsevät vaikuttamaan tuotekehitykseen entistä aktiivisemmin kehityksen eri vaiheissa. Kaikki saamamme palaute on meille erittäin arvokasta – jokainen havainto, pieni tai suuri, on osa ohjelmiston jatkuvaa parantamista.

Kiitos palautteesta – yhdessä olemme enemmän

Kiitos jokaiselle, joka käytti hetken ajatustensa jakamiseen. Saimme palautteita, jotka vahvistavat tekemistämme, ja kehitysehdotuksia, jotka vievät meitä oikeaan suuntaan.

Meille paras yhteistyö rakentuu vuoropuhelulle, toistemme kuulemiselle ja yhdessä oppimiselle. Lämmin kiitos, että kuljette tätä matkaa kanssamme. Teidän kanssanne yhdessä tekeminen on se, mikä tekee työstämme merkityksellistä.

Asiakaskysely toteutettiin anonyymina, joten emme voi vastata yksittäisiin kommentteihin henkilökohtaisesti. Mikäli haluatte käydä joitakin vastaamianne asioita lävitse tai muuten kaipaatte apua, niin olettehan heti yhteydessä Talgrafin Helpdeskiin.